CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, June 1, 2008

muhasabah an-nafsi

"faktor yang menyebabkan penyimpangan pemuda kita adalah hubungan rakan. Ketika seseorang berusaha untuk melakukan pendekatan kepada Allah, mungkin suatu ketika ia duduk bersama rakan, lalu rakannya itu mengeluarkannya dari suasana taat meski hanya satu jam, sehingga ia tidak boleh lagi kembali ke suasana itu."

-Amru Khalid-




"tidaklah seorang muslim melakukan sebuah dosa, kemudian ia solat dua rakaat, kemudian meminta ampun kepada Allah dari dosa tersebut, melainkan Allah telah mengampuninya."
-HR Imam Ahmad dalam Musnad beliau dari Abu Bakar-


"...barangsiapa yang melakukan dosa walaupun sebesar bumi, kemudian ia menemui Aku sedang dia menyekutukan Aku, Kuberikan kepadanya sebesar itu pula ampunanKu. Dan sesiapa yang mendekati Aku sejengkal nescaya Kudekati dia satu hasta, dan sesiapa yang mendatangi Aku dengan berjalan maka Aku akan mendatanginya dengan lari-lari kecil."
-Musnad Imam Ahmad-




~** andai fasih dalam berbicara,
biar ikhlas dari hatinya **~

2 comments:

Studiokini said...

salam..teruskan pjuangan kak..
ni kwn zimah la...dh jmpa blog akak...

SoIS said...

Salam, I saw your comment on ahli mesyuarat tingkap. If you would like to know about our experiences in Bosna, please follow the link;

http://bosnianexperience.blogspot.com/